Tydzień Języka Polskiego w Amelinie
„Rzecz aż nazbyt oczywista, że jest piękną polska mowa:
Jędrna, pachnąca, soczysta, melodyjna, kolorowa”.
T. Boy – Żeleński
21 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. W naszej szkole język ojczysty królował przez cały tydzień. Na korytarzach pojawiły się cytaty o języku polskim, a także gazetka „Gimnastyka buzi i języka”. Przeprowadzono też szereg konkursów, w których uczniowie aktywnie brali udział.
Pierwszego dnia odbył się konkurs kaligraficzny „Mistrz Pióra”, który dla wielu okazał się bardzo trudnym wyzwaniem. Drugiego dnia uczniowie rywalizowali w konkursie recytatorskim pod hasłem „Uczniowie Niepodległej”. Przepiękne wiersze o ojczyźnie recytowali zwycięzcy eliminacji klasowych
i liczna grupa dzieci z oddziału przedszkolnego. Spośród najmłodszych uczestników konkursu wyróżniono następujące osoby: Olę Morawską, Amelkę Kowalczyk, Bartosza Ryłkę, Zosię Nikodym, Wiktorię Ryłka i Lenę Grabowską. W kategorii klas I-III zwyciężyła Weronika Budna, II miejsce zajęła Maja Gołota, a III – Maja Zduniak. W grupie najstarszej II miejsce przyznano Oliwii Mroczkowskiej, natomiast III miejsce zajął Oskar Szcześniak.
21 lutego uczniowie wzięli udział w konkursie poprawnej polszczyzny „Językowy galimatias”. To auto czy te auto, kontrol czy kontrola, wziąć czy wziąść, to tylko niektóre z trudności językowych, z którymi musieli poradzić sobie uczestnicy. Najlepiej poradził sobie Szymon Morawski z klasy IV, a wyróżnienie otrzymał Paweł Rynkowski z klasy VI.
Kolejnego dnia odbył się konkurs ortograficzny „Dyktando na kolanie”. Tekst dyktanda nie należał do łatwych, ale wyzwanie podjęli wszyscy uczniowie. Była to doskonała okazja do sprawdzenia swoich umiejętności i znajomości zasad ortograficznych i interpunkcyjnych. W dziedzinie orografii najlepszą okazała się Karolina Budna z klasy V. Wyróżniono również Szymona Lisa z klasy I.
Ostatniego dnia trzyosobowe drużyny z klas III – VII współzawodniczyły w turnieju „Zabawy językiem polskim”, podczas którego mogliśmy się przekonać, że językiem polskim można się fantastycznie bawić. Na zakończenie turnieju przedstawiciele poszczególnych klas odebrali pamiątkowe dyplomy, a nagrodą dla klas były zdobyte przez kolegów punkty – cukierki.
Wszystkie działania podejmowane w ramach „Tygodnia Języka Polskiego” miały na celu zainteresowanie uczniów językiem ojczystym oraz doskonalenie praktycznych umiejętności językowych. Uczniowie chętnie brali udział w konkursach, a forma międzyklasowej rywalizacji służyła również integracji.
Agata Wilkowska